etalage-benenAfspraak maken

Etalage benen

Wat zijn etalage benen (Perifeer arterieel vaatlijden)

Wanneer terugkerende beenpijn u tot stilstand brengt, zoals bij etalages, worden dit vaak de ‘etalagebenen’ genoemd. Het wordt veroorzaakt door circulatiestoornissen van de beenslagaders en heeft de medische term Perifeer arterieel vaatlijden (PAV).
Ondanks zijn onschuldige naam is het een ernstige ziekte die veel voorkomt. Ongeveer een op de tien 55-plussers heeft last van vernauwing van de slagaders in de benen en het bekken. Dit cijfer loopt op tot circa 20% onder 65-plussers.
Het is een chronische, progressieve ziekte die vaak wordt geassocieerd met andere ziekten, b.v. stoornissen in de bloedsomloop van de kransslagaders of van de bloedvaten die de hersenen voeden. Dit betekent dat voor mensen met PAV er een zeer hoog risico op een hartaanval of beroerte is!

Hoe komt PAV tot stand?
Genetische factoren (familiaire aanleg) vormen een basisrisico, dat onder invloed van andere risicofactoren uiteindelijk het individuele risico van een persoon met atherosclerotische vaatziekte bepaalt.
Bij arteriosclerose (= ook informeel bekend als arteriële calcificatie) verloopt het proces meestal traag en leidt het tot karakteristieke veranderingen in de bloedvaten. Vet en calcium worden in toenemende mate afgezet in de bloedvatwanden. De wanden van deze vaten worden dan dikker, ze verliezen hun elasticiteit en hun diameter wordt steeds smaller.

BEHANDELING ETALAGE BENEN

Wat kunt u zelf doen bij etalage benen ?

De belangrijkste maatregelen bij de preventie en therapie van PAD zijn de volgende:

• Onthouding van nicotine – stop met roken!
  • Doe regelmatig aan lichaamsbeweging – de zogenaamde “looptraining”
  • Bloedsuikercontrole en optimale regulering van diabetes
  • Controle van de bloedlipideniveaus; het vermijden van met name dierlijke vetten en mogelijk aanvullende medicamenteuze therapie
  • Vermijden van overgewicht
  • Regelmatige bloeddrukcontroles

→ Looptraining

Regelmatige training is zeer effectief gebleken. Het leidt onder meer tot de vorming van nieuwe bloedvaten, die een gesloten vaatgedeelte kunnen omzeilen en de spieren weer van zuurstof kunnen voorzien. De pijn neemt af en de mogelijke loopafstanden worden vaak verlengd door gerichte looptraining. In wezen moeten loopafstand, snelheid en tijd worden aangepast aan de prestaties van het individu, aangezien looptraining niet tot ernstige pijn mag leiden. Intervaltraining is daarom handig. Dit betekent dat je stopt met lopen kort voordat er pijn optreedt, een tijdje rust, het volgende deel doet, weer rust enzovoort. Voor de hele looptraining is regelmaat belangrijker dan intensiteit.

→ Zorg moet niet worden onderschat

Bloedcirculatie beperkt door PAV betekent ook dat de genezing van zelfs de kleinste verwondingen moeilijk kan zijn en dat er infecties kunnen optreden. Een dagelijkse controle is daarom bijzonder belangrijk. Bovendien mogen de getroffenen geen strakke schoenen of kousen dragen. Diabetici moeten bijzonder voorzichtig zijn.

Wat doet de dokter?

De noodzakelijke therapeutische maatregelen hangen voornamelijk af van de ernst van de PAV en van de subjectieve beperking van de getroffen patiënt.
In principe zijn de volgende maatregelen beschikbaar: bewegingstherapie, medicatie, katheterbehandeling en eventueel extra inbrengen van een stent (dit is een “steunkorset” voor de slagader).

Medische therapie

Er zijn een aantal medicijnen beschikbaar voor de arts om PAV te behandelen. Bloedplaatjesaggregatieremmers (zoals acetylsalicylzuur en clopidogrel) en anticoagulantia (zoals Marcomar) zijn voornamelijk bedoeld om de ziekte te voorkomen of in ieder geval uit te stellen.
Ballondilatatie (zogenaamde PTA) is een van de standaard behandelmethoden voor PAV. Ten eerste wordt een katheter door de keel of occlusie geduwd. De ballon wordt vervolgens gepompt, waardoor het smalle arteriosclerotische deel opzij wordt geduwd. Op deze manier wordt deze ‘bottleneck’ verwijderd en wordt de slagader groter.
Dankzij verbeterd kathetermateriaal en de toegenomen ervaring van de artsen die deze procedures uitvoeren, zijn de resultaten de afgelopen jaren verbeterd, wat betekent dat vasculaire operaties steeds zeldzamer worden.
In de meeste gevallen is het ook mogelijk om een ​​amputatie te voorkomen als alle mogelijke therapeutische maatregelen worden genomen.

Roken
Roken is de belangrijkste factor bij het ontstaan ​​van een PAV. In vergelijking met niet-rokers komt PAV tot 10 jaar eerder voor bij rokers.

Suikerziekte
Hoge bloedglucose- en insulinespiegels bevorderen aderverkalking. Diabetici hebben een 3 tot 5 keer groter risico op het ontwikkelen van een PAV.

Hoge bloeddruk
Een constant verhoogde bloeddruk betekent dat de slagaders een mechanische belasting hebben die ze op de lange termijn niet kunnen verdragen. Hoge bloeddruk wordt beschouwd als een van de belangrijkste risicofactoren voor arteriosclerose en dus ook voor PAV.

Verhoogd cholesterol
Cholesterol is een belangrijk, natuurlijk onderdeel van ons lichaam, maar te veel ervan is schadelijk. “Te veel” komt meestal voort uit een ongunstig dieet en de bijbehorende instelling. Dierlijke vetten (bijv. Boter, reuzel, eieren of vet vlees) bevatten veel cholesterol en moeten in het algemeen worden vermeden.

ALARMSIGNALEN ETALAGE BENEN

De volgende symptomen, die gemakkelijk herkenbaar zijn, zouden u ertoe moeten aanzetten om onmiddellijk uw arts te raadplegen:

• Nieuw optredende pijn tijdens het lopen of acute verslechtering van pijnvrije loopafstanden
  • Branderig gevoel of pijn in de voeten of tenen, zelfs tijdens rust of liggend
  • Bleke huidskleur in het voetgedeelte
  • Problemen bij de genezing van kleine wonden in het voet- en teengebied