fysiotherapie-naarden-slider-007Afspraak maken
fysiotherapie-naarden-slider-006Afspraak maken
fysiotherapie-naarden-slider-004Afspraak maken

COPD Behandeling

Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Longziekte)

COPD

Chronische obstructieve longziekte, gewoonlijk COPD genoemd, is een groep progressieve longziekten. De meest voorkomende zijn emfyseem en chronische bronchitis. Veel mensen met COPD hebben beide aandoeningen.

Emfyseem vernietigt langzaam luchtzakjes in uw longen, wat de naar buiten gerichte luchtstroom verstoort. Bronchitis veroorzaakt ontsteking en vernauwing van de bronchiën, waardoor slijm zich kan ophopen.

De belangrijkste oorzaak van COPD is het roken van tabak. Langdurige blootstelling aan chemische irriterende stoffen kan ook leiden tot COPD. Het is een ziekte die meestal lang duurt om zich te ontwikkelen.

De diagnose omvat meestal beeldvormende tests, bloedonderzoeken en longfunctietests.

Er is geen remedie voor COPD, maar behandeling kan de symptomen verlichten, de kans op complicaties verkleinen en in het algemeen de kwaliteit van leven verbeteren. Medicijnen, aanvullende zuurstoftherapie en chirurgie zijn enkele vormen van behandeling.

Onbehandeld kan COPD leiden tot een snellere progressie van de ziekte, hartproblemen en verergering van luchtweginfecties.

Wat zijn de symptomen van COPD?

COPD maakt het moeilijker om te ademen. De symptomen kunnen in het begin mild zijn, te beginnen met hoesten en kortademigheid. Naarmate het vordert, kunnen de symptomen constanter worden, zodat het steeds moeilijker wordt om te ademen.

U kunt een piepende ademhaling en een beklemmend gevoel op de borst krijgen of een overmatige productie van slijm.

In het begin kunnen de symptomen van COPD vrij mild zijn. Je zou ze kunnen aanzien voor verkoudheid.

Vroege symptomen zijn onder meer:

• af en toe kortademigheid, vooral na inspanning
  • milde maar terugkerende hoest
  • vaak uw keel moeten schrapen, vooral ’s morgens vroeg

U kunt beginnen met het aanbrengen van subtiele veranderingen, zoals trappen vermijden en fysieke activiteiten overslaan.

Symptomen kunnen steeds erger worden en moeilijker te negeren. Naarmate de longen meer beschadigd raken, kunt u last krijgen van:

• kortademigheid, zelfs na een lichte inspanning, zoals een trap oplopen
  • piepende ademhaling, wat een soort luidruchtige ademhaling met een hogere toon is, vooral tijdens uitademingen
  • beklemming op de borst
  • chronische hoest, met of zonder slijm
  • moet elke dag slijm uit uw longen verwijderen
  • frequente verkoudheid, griep of andere luchtweginfecties
  • gebrek aan energie

In latere stadia van COPD kunnen de symptomen ook zijn:

• vermoeidheid
  • zwelling van de voeten, enkels of benen
  • gewichtsverlies

Onmiddellijke medische zorg is nodig als:

• u heeft blauwachtige of grijze vingernagels of lippen, omdat dit wijst op een laag zuurstofgehalte in uw bloed
  • u heeft moeite om op adem te komen of kunt niet praten
  • je voelt je verward, verward of flauw
  • je hart klopt

De symptomen zijn waarschijnlijk veel erger als u momenteel rookt of regelmatig wordt blootgesteld aan passief roken.

praktijk_fysiotherapie_naarden_1

Fysiotherapie t.b.v. COPD vraagt om een actieve inbreng van de patiënt. U werk samen met de fysiotherapeut mee aan het verminderen van uw klachten. Hierbij draagt goede communicatie tussen u en uw fysiotherapeut bij aan uw herstel.

Het Longfonds

Het Longfonds (voorheen Astma Fonds) wil longziekten voorkomen en mensen met een longziekte goede zorg geven. Daarom is wetenschappelijk onderzoek de basis van ons werk. Het Longfonds wil gezonde longen gezond houden. Deze organisatie strijdt daarom tegen longziekten zoals COPD. Voor meer informatie kunt u terecht op de site van het Longfonds.

longfonds

Behandeling COPD

Bij Fysiotherapie Naarden bent u voor COPD in goede handen!

Marlieke-Josemans

Marlieke Josemans